woensdag, januari 21, 2015

Droefgeestig staren over de rivier





Rommelend in mijn archief kwam ik een aantal dagboeknotities uit 1983 tegen. Een kleine selectie:


Zondag, 10 april 1983.
K.L. Poll mag dan van mening zijn dat mijn gedichten te veel op verknipt proza lijken, ik luister liever naar Teddybeer die zegt: 'Nou en, wat is dan in godsnaam het verschil tussen poëzie en proza?'

Het optreden gisteren ging goed. Eerst kwam de band Pardon van Peter Baldé. Goede muziek. Erg mooie zangeres ook. Ik had weinig vertrouwen in het publiek, dat naar mijn idee niet op mijn gedichten zat te wachten, maar binnen een paar minuten had ik ze plat. Alles liep daarna op rolletjes. Misschien moet ik komiek worden.

Maandag, 11 april.
Gisteravond, na het zien van het VARA-programma De verbeelding, verklaarde Peerke: 'Hierna heb ik recht op een uurtje droefgeestig staren over de rivier.' Met Broertje en Peerke verkast naar Leni Bakker. Dokter Henk kwam langs en bracht wat vrolijkheid, zodat het alcoholisch nog bijna mis dreigde te lopen.

Vrijdag, 15 april.
Kreeg het verhaal terug van De Fonteijne, met een nietszeggend briefje. Ben een beetje beledigd. Voorlopig gaat daar geen werk van mij meer heen.

Woensdag, 20 april.
Maandag waren Lupius en Lily hier voor de film Lasterpraat. We willen Lily voor de hoofdrol. Meedogenloos realistische opnamen, dat spreekt. Lily heeft haar twijfels en gaat eerst het boek lezen. Misschien hapt ze daarna toe.

Maandag, 2 mei.
Geklaverjast in De Vrijheid. Dokter Henk, tijdens een korte noodstop voor een glaasje bier, over het (alternatieve) kleinschaligheidsfestival: 'Al die gezondheid. Ik voelde me een misdadiger toen ik een sjekkie opstak.'

Zondag, 15 mei.
Broertje gisteren, terwijl we een patatje nuttigden bij Promenade: 'Ik leef eigenlijk alleen nog maar om de Derde Wereldoorlog mee te maken.'

Zaterdag, 11 juni.
In het Hof de verjaardag van Wim de Vries gevierd. Zag Wiebe Buddingh' met een mooie, donkere vriendin. Huib Eijkelenboom: 'De Buddingh's hebben smaak wat vrouwen betreft.' Ik: 'Ik ook, maar net iets minder succes.' Huib: 'Maar jij hebt dan ook geen kommaatje achter je naam.'

Woensdag, 15 juni.
Las bij het opbergen van oude papieren twee brieven van Laura Jonker en Khadisa Benchikhi uit 1977. Toen was ik net van school veranderd en zij zaten in de 5e klas bij Wim van Driel Vis ('meester Drilvis'). Als ik die brieven overlees, raak ik weer een beetje ontroerd. Er zit nog weleens een gedicht in, denk ik.



Foto: auteur


Geen opmerkingen: