woensdag, december 09, 2015

Katholieke meisjes


 

'Je zit in de kunst, of in het onderwijs,' zei het Nederlandse meisje dat met haar Schotse vriendin naast mij was neergestreken. 'In allebei,' antwoordde ik. Het was een aardig meisje, maar de band begon. Een snerpende doedelzak maakte elk gesprek verder onmogelijk.

De volgende morgen zag ik hen op de kade. Vanaf de veerboot naar Stornoway. Ze waren druk in gesprek met een visser. De zon scheen, maar er stond een harde wind. Alle dagen dat ik op de Outer Hebrides was, stond er een harde wind. Ik voer naar Lewis en Harris. Er was veel eenzaamheid. Ik dacht soms aan het meisje. Hoewel er op geen van de Outer Hebrides bomen groeien, werd alles later in mijn herinnering steeds mooier. Misschien dat ik er daarom nooit meer ben geweest.

Ik voer daarna van Harris naar Lochmaddy op North-Uist. In Lochmaddy heerste de Heere van Calvijn. Op zondag regende het. Vanwege de regen en omdat alles gesloten was, reed ik naar Lochboisdale op South-Uist en vond daar een hotel. In Lochboisdale had meneer pastoor het voor het zeggen, waren de pubs op zondag gewoon open en scheen de zon. Ik zat aan de haven, toen een groot jacht binnenliep. Ik verzon een bemanning van vrolijke, katholieke meisjes, maar eenmaal aangemeerd stapte een chagrijnig echtpaar van boord. 



Geen opmerkingen: