maandag, december 21, 2015

Eva Braun



Ieder jaar krijgen de Madonna en haar kind een kerstkrans met lichtjes. Een omlijsting die zorgvuldig om de lijst wordt gedrapeerd. Het schilderij hangt te hoog om te zien of het een origineel is, maar ik denk vrijwel zeker van niet. Er is geen structuur in de verf te bespeuren, niet van deze afstand. Het hangt daar al van voor de tijd dat ik in het café kom. Ik kwam er voor het eerst toen ik vijftien was. Zonder dat mijn ouders iets wisten. Het is nu de plek waar ik regelmatig mijn bezoek ontvang.

Vandaag verwacht ik een Utrechtse schrijver. Hij komt meer dan een uur te laat. Ik had gezegd: 'Vanuit het station almaar rechtdoor tot je niet verder kunt. Dan sla je rechtsaf.' Hij was eerst rechtsaf geslagen en daarna almaar rechtdoor gelopen. Zo kwam hij bij het FC Dordrecht-stadion. 'Een troosteloze plek,' aldus de schrijver.

Eén van de stamgasten schuift aan. Hij heeft de biografie van Eva Braun gekocht. De foto op het voorplat toont een lachende Braun, zittend in een fauteuil. Daarnaast, als een vriendelijk kijkend huisvader, staat de twintig jaar oudere Adolf Hitler. Hij staat er wat schutterig bij, met zijn handen in zijn zakken. 'Typisch zo'n man die elk jaar voor zijn vrouw de kerstboom gaat optuigen,' zegt de Utrechtse schrijver.


Geen opmerkingen: