In
een van mijn vorige stukken schreef ik over Willem van Oranje: 'Toch
wordt het misschien tijd voor een heroverweging van de motieven van
Willem en zijn plaats in onze geschiedschrijving.' Ik bedoelde vooral
dat het negentiende eeuwse, sterk nationalistisch en orangistisch
gekleurde beeld, dat mijn generatie en die van mijn ouders werd
opgedrongen in de schoolboekjes, aan herziening toe is. Geef de
mensen de kost die nog steeds geloven in Willem van Oranje als
'onbaatzuchtige held die have en goed riskeerde in zijn strijd voor
de vrijheid van de Nederlanden', zoals ik op 20 juli jongstleden
noteerde. Nu is dat beeld in de geschiedschrijving nooit als
alleenzaligmakend geaccepteerd, maar de geschiedenis als wetenschap
staat, zo weet ik uit jarenlange ervaring, nogal ver af van wat met
name in de oudere onderwijsmethoden wordt gedebiteerd. Historici van
katholieke huize stonden traditioneel kritisch tegenover Oranje en
zijn rol in de geschiedenis. Het God, Nederland en Oranje-gevoel werd
vooral vanuit protestantse hoek geëntameerd. Of de voorstanders van
een beeld van Willem van Oranje op het Dordtse Statenplein van deze
tegenstrijdige visies op de hoogte zijn, weet ik niet. Ik verwacht
het wel en ik verwacht ook dat die verschillen, in de discussie over
wel of geen standbeeld van Willem in Dordt, een rol spelen.
Mocht
er een beeld komen, al is dat eigenlijk een beetje raar in de stad
van de gebroeders De Witt, dan verwacht ik zeker dat men daarbij met
een genuanceerd verhaal komt en niet met een ietwat opgeklopt en
historisch minder nauwkeurig betoog, zoals dat van professor Herman
Pleij bij de herdenking van de vergadering van de Staten van Holland
in Dordrecht, op 19 juli 1572. Ik raad belangstellenden, en zeker de
voorstanders van het beeld, aan om de dit jaar verschenen studie
Willem van Oranje. De opportunistische Vader des Vaderlands
van Aron Brouwer en Marthijn Wouters eens te lezen. Deze jonge
producten van de Universiteit van Amsterdam slaan het positieve
geschiedbeeld van Willem de Zwijger met een voorhamer radicaal aan
gruzelementen. In een studie, gebaseerd op uitgebreid
bronnenonderzoek, concluderen zij dat Willem van Oranje 'zijn strijd
echter nooit voor ons, of voor Nederland of voor ook
maar enige ideaal [vocht].' Zij schrijven: 'Willem van Oranje was
geen idealistische, maar opportunistische 'Vader des Vaderlands.'
Telkens probeerde de Oranjeprins zijn bezittingen uit te breiden, en
zijn machtspositie en familienaam te vestigen en te versterken.
Wanneer zijn persoonlijke belangen veranderden, dan wisselden daarmee
onvermijdelijk zijn politieke agenda en de standpunten die hij
uitdroeg.' Willem van Oranje wordt beschuldigd van het organiseren
van volksoproeren, het streven naar een dictatuur, het wegwuiven van
wangedrag van zijn soldaten en het steeds weer breken van zijn
beloften. Hij was iemand die protestantse ketterij bestreed als het
hem uitkwam, maar in een andere situatie de kant van de fanatieke
Calvinisten koos. Kortom, hij was nogal een draaikont.
Brouwer
en Wouters kan niet worden verweten niet degelijk te werk zijn gegaan
in hun onderzoek, maar zij slaan met hun interpretatie van de feiten
nu en dan wel erg door. Dat is althans de mening van de Leidse
historicus Geerten Walling in de Volkskrant van 13 januari
jongstleden. Hij wijst erop dat katholieke historici zich al lang
geleden uiterst kritisch over Oranje hebben uitgelaten en
onderschrijft het beeld van de Vader des Vaderlands als een
opportunist, maar dan wat religie betreft. Anderzijds voert hij aan
dat Oranje veel eigen kapitaal in de strijd heeft gestoken en niet
alleen zelf is omgekomen, maar dat ook een aantal broers en goede
vrienden de opstand met de dood hebben moeten bekopen. Hij prijst het
onderzoek van Brouwer en Wouters, maar noemt hun conclusies
eenzijdig.
Wat
hiermee weer eens duidelijk is geworden, is de complexiteit van de
geschiedenis, waardoor historische figuren soms moeilijk op waarde
zijn te schatten. Het plaatsen van standbeelden van hen in een tijd
dat we allerminst behoefte hebben aan heldenverering en
nationalistische God, Nederland en Oranje-verering, is daarom een
hachelijke zaak.
Aron
Brouwer & Marthijn Wouters - Willem van Oranje. De
opportunistische Vader des Vaderlands. Nieuw Amsterdam Uitgevers,
2017.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten