donderdag, januari 16, 2014

Big Bang





De oude, Chinese wijsheden gaan allang niet meer op in China, kampioen doodstraf, luchtvervuiling, klonen en producent van velerlei namaaknep. De oude, Indiase wijsheden idem dito in India. Dat land is even hard bezig de aardkloot te verzieken als China. Hoewel ik hen dat kwalijk neem, weet ik dat ze in wezen niets anders doen dan ons westerse voorbeeld volgen. Wij, die prat gaan op onze Grieks-Romeinse wortels. Ooit vonden de Chinezen het buskruit uit, maar ze gingen er geen bommen mee maken. Wij wel met onze Grieks-Romeinse inventiviteit. De kanonnen lieten we zegenen door de kerk. In sommige landen gebeurt dat nog steeds. Bij parades van het Griekse leger zitten de kerkleiders ostentatief op de eerste rij.

Dat de mensheid de pest voor de planeet is, is een oude gedachte, die wordt gekoesterd door menig misantroop. Ik ben geen misantroop. Ik ben een gematigde levensgenieter totdat de tijdbom van mijn soortgenoten afgaat. De Big Bang. Ik hoop dat ik voor die tijd het anker heb gelicht, zonder al te veel lijden veroorzakende navigatiefouten. Een goede vriend noemt mij een bourgondische calvinist. Ik houd van een tikje zwelgen, maar je moet je geweten er wel bij houden. We hebben het nog even geweldig goed, maar dat heeft zijn prijs. We genieten op de rand van een werkende vulkaan.

Ik mag mijn vrienden graag, maar op de rest van de mensheid ben ik niet dol. Vooral niet op dat deel dat gelooft in nooit eindigende vooruitgang en economische groei. Vooruitgang betekent daar meestal effectievere wapens en economische groei, dat ze nog meer van die wapens kunnen betalen. Zonder economische groei de zondvloed, roept de premier. Ik geloof hem niet. Ik denk dat hij een robot is. Misschien niet meer als hij wel eens naar een bordeel zou gaan, of er een paar jonge minnaressen op na zou houden. Zo'n beetje als de Franse president. Of ze betrappen hem op zoenen met een jongen in het Haagse Bos. Dan is hij misschien wel een mens.

Er zijn al te veel profeten geweest die dachten de mensheid te kunnen richten in naam van dit of dat, van die of gene. Een baard op een wolk, een onzichtbare alwetende, een jurk die bliksemstralen vanaf een bergtop de wereld in smijt. Dat eindigt vaak in moord en doodslag. Met politieke profeten is het weinig anders. Zes jaar voor mijn geboorte ging Hitler onder in het vuur. Ik was twee toen die andere tovenaarsleerling, Stalin, de laatste adem uitblies. Nog steeds zijn er orks en trollen die hun evangelie prediken. In de bakermat van de westerse beschaving, Athene, open en bloot.

De kwaadaardigheid van het mensdom heeft ook wortel geschoten in de financiële wereld en het zakenleven. Neo-liberalisme noemt men dat. Een slopende ziekte die zich door de globalisering verspreid als de Spaanse griep na de Eerste Wereldoorlog. Ik kan daar tegen gaan profeteren, maar liever zit ik op een afgelegen eiland, met dat handjevol dat wel deugt, en de rest op verre afstand. Tristan da Cunha, dacht ik, maar daar zien ze ons aankomen. Bovendien waait het er altijd als een gek.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: