woensdag, januari 08, 2014

Ongewenst volk





Hoewel de eindredactie al achter de rug is, lees ik nog eenmaal de laatste drukproef door van mijn nieuwe boek, dat in februari uitkomt. Het enige dat ik tot nu toe ontdek, zijn een paar afbreekfoutjes, die steeds weer ontstaan als een regel verschuift. Er is waarschijnlijk geen enkel zetprogramma dat de afbreekregels van de Nederlandse taal echt beheerst. Waarom ook? Het Engels kent die regels niet, men breekt af waar het uitkomt. In feite gebeurt dat nu ook in het Nederlands, sla er de kranten en weekbladen maar op na, en steeds meer in boeken. Ik kom hetzelfde euvel, als je het een euvel wilt noemen, ook tegen in boeken van heel wat bekendere schrijvers dan ik. Die paar kleinigheden kunnen wat mij betreft blijven zitten. Spelling, dus ook het afbreken van woorden, is een afspraak. Een afspraak die naar willekeur kan worden gewijzigd. Doe je dat te vaak, dan zingt de taal zich los van de literatuur, dan worden oude teksten moeilijker toegankelijk en op het laatst onleesbaar. Met het afbreken van woorden is dat niet het geval.

Het is wel rustgevend dat lezen. Op de achtergrond staat de radio aan. Hier en daar branden wat kaarsen en olielichtjes. De gordijnen zijn uiteraard gesloten, anders had ik een paar jaar geleden geen boek uitgegeven onder de titel En vooral: de gordijnen dicht. Het zich ongevraagd bemoeien met een ander, of iemand begluren is echt een euvel. Geen onnozel afbreekfoutje in een tekst, maar een foutje in je gesteldheid. Met de gordijnen dicht houd je bemoeials en gluurders op afstand. Niet alleen in de dagelijkse werkelijkheid, maar ook op het internet is dat nodig. Ik heb op Facebook bijna 1300 'vrienden.' Ik heb er echte vrienden, mensen met wie ik ook buiten Facebook om ga, ik heb er veel oud-leerlingen op en vind het leuk daarmee contact te houden. Ik heb een aantal 'vrienden' die ik niet of nauwelijks ken, maar die belangstelling hebben voor wat ik schrijf. Niets mee aan de hand. Blijf er maar lekker bij.

Er lopen op Facebook echter ook engerds rond. Die willen zich ongevraagd met je bemoeien, die willen je begluren. Daarvoor heeft Facebook een aantal gordijnen: je kunt je pagina alleen voor vrienden instellen, je kunt mensen blokkeren, maar dan moet je weten wie een 'vriend' is of een engerd. Tussen die bijna 1300 korenaren zit uiteraard ook kaf. Dat vind ik geen prettige gedachte, daarom ga ik nog eens heel kritisch kijken of er niet hier en daar een gordijn dicht moet. Aan iemand die ik niet ken en die mij een vriendschapsverzoek doet, vraag ik tegenwoordig even waarom. Dat houdt heel wat ongewenst volk buiten de deur heb ik gemerkt.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: