vrijdag, januari 24, 2014

Voorproefje





Op 13 februari aanstaande is het zover. Dan presenteert uitgeverij Liverse deel IV van mijn literair dagboek, Mijn koffers gepakt. Om 17.00u in poffertjessalon Visser aan de Groenmarkt 9 te Dordrecht. Hier een voorproefje.

Dinsdag, 21 oktober 2008:
Thessaloniki
Vandaag lijkt het zondag. Algemene staking, de zoveelste, als protest tegen de stijgende prijzen. De vakbonden willen het dolle consumentisme dat hier al jaren heerst, met alle geweld in stand houden. Ieder gezin drie auto's en alles met renteloze afbetaling. Ook veel winkeliers staken, wat tamelijk onbegrijpelijk is, want morgen lopen ze weer te hoop tegen hun inkomstenderving. Het zal aan mij liggen dat ik er weinig van snap. Ik kan in ieder geval rustig doorwerken aan Stella's bundel. Ik zou hem vanmorgen bespreken met Thanasis Georgiadis, die de redactie doet, maar omdat er geen bussen en taxi's rijden, hebben we dat gisteravond al gedaan, in een café vol jongelui, in de 25e Maart-straat, waar we weleens eerder waren. Ik ben opnieuw vergeten de naam van de zaak te noteren. Er wordt nog steeds bediend door een paar bloedmooie meisjes. Ze weten alleen niets van bedienen. Drie keer geprobeerd een tweede consumptie te bestellen en het na een half uur maar opgegeven. Het werk aan de bundel ging vlot. Nichtje Vaso kwam ook, omdat we samen zeven gedichten vanuit het Nederlands via het Engels naar het Grieks hebben vertaald. Heen en terug met bus 30, die hier voor de deur stopt en ook dicht bij dat café. In de bus een jongen, die toevallig naar hetzelfde etablissement ging, waar hij anderhalf uur naar zijn mobiel heeft zitten staren.

Er rijdt net een lijnbus voorbij. De algemene staking lijkt minder algemeen dan door de bonden bedoeld.

Gistermorgen zwager Menelaos op de koffie. Hij heeft een brommertje gekocht vanwege de parkeerproblemen in het centrum. Vrijdag gaan we naar Stella's graf, maar niet op dat brommertje. Gisteren mijn stuk voor het Griekenland Magazine geschreven. Over het rapport van Papadakis, die de Grieks en Turks-Cypriotische geschiedenisboeken heeft vergeleken. Vanmorgen heb ik het verstuurd.

Op drie onduidelijkheden na, waarover ik Thanasis moet bellen, is het typoscript van Stella's boek gereed. Ik heb er twee gedichten uit gelaten die ze zelf niet had gekozen voor de Nederlandse uitgave, omdat we twijfelden of ze goed genoeg waren. Drie andere die niet in de Nederlandse versie staan, heb ik zo goed mogelijk een plaats gegeven. Ik kan het Stella niet meer vragen en hoop dus maar dat ze tevreden zou zijn met het resultaat. Misschien stuurt ze me wel een teken in een droom.

Geluncht bij Elaias Gi en daarna heerlijk op het balkon gezeten. Ik dacht weer 'vanavond kan ik wel met een appeltje uit Theodosia volstaan,' maar zwager Savvas nodigde me uit eten. Naar het visrestaurant om de hoek gelopen voor een lichte maaltijd. Het was wel gezellig, maar je ziet toch steeds die lege stoel waar Stella had moeten zitten.

©Kees Klok

Geen opmerkingen: