woensdag, december 03, 2014

Omtrent het literair dagboek


    Gerrit de Wolf (L) en Kees Klok 1971

In overleg met mijn uitgever heb ik besloten dat het eerstvolgende dagboekdeel dat uitkomt (nog) geen vervolg zal zijn van Mijn koffers gepakt, maar dat nu eerst de eerdere dagboekaantekeningen, waarvan de vroegste dateert van 26 augustus 1975, zullen worden verwerkt tot literair dagboek. Ik werkte in die tijd op de Openbare Lagere School nr. 3 te Hendrik-Ido-Ambacht, waarheen ik mij meestal per fiets vanuit Dordrecht repte. Eind 1974 trouwde ik met Annemarie, maar nog geen jaar later leed dit huwelijk scheepbreuk op de rotsen van onze onbezonnen jeugdigheid en waren wij verwikkeld in een scheiding, zonder dat die overigens afbreuk deed aan onze vriendschap, die tot op de dag van vandaag voortduurt. Ik studeerde inmiddels in deeltijd geschiedenis MO en had ambitieuze literaire plannen. Hoewel het boek naar het zich laat aanzien pas in 2016 zal verschijnen, hier vast een voorproefje, voor de aardigheid. De laatste aantekeningen van het jaar 1975.

27 december:
Om 10 uur bij Gerrit de Wolf koffie gedronken en daarna via Rotterdam met de trein naar Assen gereden. Tot Amersfoort in de restauratiewagon, met koffie en bier dat naar sinaasappellimonade smaakte. Om drie uur waren we in Rolde, dat onder een grauw wolkendek lag en waar een ijzige wind ons bij het verlaten van de bus tegemoet woei. De bagage in het hotel gebracht, informatie ingewonnen bij de VVV en het hunebed bezocht.

Rolde is wel mooi, maar we hadden een vervelende, saaie avond. Wat er aan cafés was, en dat was niet veel, troffen we vrijwel leeg. Het hotel is iets te pseudo-voornaam, met een zalvende ober, die een beetje een karikatuur van zichzelf is. Morgen gaan we naar Groningen, want van schrijven komt hier niets.

29 december:
Tweede dag in Groningen. We logeren in De Doelen aan de Grote Markt. Gisteren rustige dag. Een paar door nicht Machteld aanbevolen kroegen bezocht, waarvan De Blauwe Engel ons het best beviel. Op zoek naar Machteld's kamer vroegen we de weg in wat een logement voor Hindoestanen bleek. Een enorm kabaal van kletterende pannen, jengelende kinderen en druk door elkaar schreeuwende mensen. Wij vroegen een man die op de beheerder leek naar de Muurstraat, midden in de hoerenbuurt. Hij lachte ons uit toen ik vertelde dat daar een nichtje van me woont, maar wees ons wel de weg.

Na het ontbijt geschaakt in Café 1672. Daarna gegeten in De Drie Gezusters, vlak naast het hotel. Anderhalf uur rondgelopen bij De Slegte: J.W. Holsbergen, Ab Visser en Jeroen Brouwers gekocht. De rosse buurt bekeken, die weinig voorstelt: vijf rode lichten en drie hoeren in bedrijf. Geëindigd in de Londoner Pub aan de Herestraat. Daar ons toneelproject doorgenomen, dat nu, na twee jaar, zo goed als af is. Bediend door een Engelse juffrouw in een strak t-shirtje zonder bh. Een beetje kleur aan deze regendag.

30 december:
Zag bij mijn ouders een documentaire over het verzet tegen de fascistische dictatuur in Chili. Je kunt je beter druk maken over wat er tegen zo’n bewind valt te doen dan zeuren over de toename van het roken en het alcoholgebruik.

31 december:
Ons persbericht over de aanstaande literaire avond van Bobby Kinghe met Simon Vinkenoog is in De Dordtenaar verhaspeld tot een waardeloos niemendalletje in erbarmelijk Nederlands. Dat is al de zoveelste keer.

Ik ga niet helemaal gerust feestvieren. Je weet nooit wat er met dat vuurwerk kan gebeuren en de katten blijven hier alleen.

Eindelijk is Letteriek gereed. Terwijl wij in Groningen waren heeft Han van Gorkom hard gewerkt. Vrijdag komt hij uit.


Foto: archief auteur


Geen opmerkingen: