Soms
werkt het geheugen als een soort lachspiegel. Wat je je herinnert is
een vervorming van hoe het werkelijk was. Er zijn details die je bent
vergeten en details die worden uitvergroot. Het verschil met een
lachspiegel is dat die vervormingen niet altijd om te lachen zijn.
Wat
ik mij als een schilderachtig Grieks gehucht herinner, bleek
vijfentwintig jaar later een saai dorpsstraatje te zijn, met erg
opdringerige winkeliers die je souvenirs probeerden aan te smeren,
alsof je in een of ander Arabisch land was waar
verkopers je onophoudelijk lastigvallen. Toen ik bij mijn ouders
woonde, was ik trots op mijn grote zolderkamer, herinner ik mij. Toen
ik die kamer na vele jaren terugzag, was het maar een hok van
bescheiden afmetingen. Het uitzicht was ook radicaal veranderd, maar
dat lag niet aan mijn herinnering. Dat de villa's en tuinen waarop ik
neerkeek in een oerlelijk kantoorgebouw waren veranderd, lag aan een
projectontwikkelaar, een gemeenteraad die zich knollen voor citroenen
had laten verkopen en een slechte architect. Het is een cocktail die
veel in de stad heeft vergiftigd.
Er
zijn mensen die geloven dat wat ze zich herinneren de zuivere
werkelijkheid is. Die menen zeventig jaar na dato nog de kampbewaker,
die hen in de oorlog naar het leven stond, feilloos te kunnen
natekenen. Er zijn ook mensen die geloven dat iemand over water heeft
gelopen. Hun jongenskamer is in al die jaren niets kleiner geworden.
Mondelinge geschiedenis, je moet natuurlijk oral
history zeggen om
serieus te worden genomen, is een valkuil voor de historicus. Het is
een vorm van geschiedenis die, zonder ondersteunende, geschreven
bronnen, de effecten van de lachspiegel bestudeert.
In
mijn geheugen bewaar ik de mooiste herinneringen aan plekken waar ik
ooit, lang geleden was. Steeds als ik op zo'n plek terugkom is het er
weer anders dan ik dacht. Zodoende loop ik door twee plaatsen. Die van vandaag en die van mijn eigen private verleden. In mijn hopeloos
romantische geest welt dan weleens enige nostalgie op. Tot ik bedenk
dat het heden niet altijd
lelijker hoeft te zijn dan het verleden. Ik balanceer graag op het
snijvlak van heden en verleden. Daar komen soms mooie verhalen en
gedichten van.
Foto: Kees Klok
Geen opmerkingen:
Een reactie posten