Ik
ben geen liefhebber van snelheid. Noodgedwongen verplaats ik mij soms
met achthonderd kilometer per uur door de lucht en ik heb ook weleens
in een trein gezeten die mij in een flits van Parijs naar Tours
bracht, maar als ik een keuze heb, neem ik graag iets trager vervoer.
Je ziet ze niet zo vaak meer, maar ik zou weleens willen ervaren hoe
het is om per postkoets of trekschuit te reizen.
Dat
is weleens anders geweest. Als puber werd ik gefascineerd door
brommers. Ik kon nauwelijks wachten tot ik zestien werd, ook al wist
ik dat mijn ouders geen geld hadden voor een felbegeerde Puch of
Tomos, uiteraard met een hoog stuur, want het waren de jaren '60.
Toen ik eindelijk zestien was, moest ik mij daarom tevreden stellen
met een uit eigen spaargeld betaald vierdehands afdankertje. Het ding
ging niet harder dan een kilometer of vijfentwintig, maar ik moest al
blij zijn dat hij sowieso nog reed. Toen hij een paar maanden later
definitief de geest gaf, mocht ik nu en dan de brommer van mijn vader
lenen. Een Berini voor bejaarden, maar nog maar tweedehands en schier
onverslijtbaar. Tijdens de werkweek van havo-4 reed ik er
probleemloos mee naar Bunnik, waar we in een jeugdherberg logeerden
met een groep kleuterleidsters in spe. Die mochten achterop als we
naar een jeugdhonk in Zeist reden, waar hash te koop was. Ik geloof
dat het Lambiek heette.
Toen
mijn eerste huwelijk na negen maanden op de klippen liep en Annemarie
vertrok, bleef er een Vespa achter, waarmee ik nu en dan naar mijn
werk in Hendrik-Ido-Ambacht reed. Het was een mooi-weer-brommer. Als
het maar even regende werd de bougie vet en sloeg hij af. Ik heb
nogal eens mijn vingers gebrand als ik het hete kolereding moest
schoonmaken. De verplichte bromfietshelm luidde het begin in van het
tijdperk der betutteling, dat zou culmineren in het niet meer roken
in de kroeg. Toen ben ik weer gewoon op de fiets gestapt en in
Dordrecht gaan werken, want met regen en tegenwind steeds die
eindeloze Veersedijk over, dat werd op den duur iets te gezond.
Foto:
archief Kees Klok
Geen opmerkingen:
Een reactie posten