dinsdag, maart 07, 2023

Verder van huis (slot)




Op zondag 12 maart 2023 om 16.00u wordt deel VIII van mijn serie literaire dagboeken gepresenteerd in Visser's Poffertjes, Groenmarkt 9 in Dordrecht. De titel van het boek luidt 'Verder van huis. Literair dagboek 1987-1988'. Het wordt gepubliceerd door Uitgeverij Liverse. Dit is de laatste voorpublicatie. U bent allen van harte welkom bij de presentatie. De toegang is gratis, het boek, dat 17,95 euro kost, wordt door de uitgever speciaal voor de gelegenheid voor 15,00 euro aangeboden en desgewenst krijgt men de handtekening van de schrijver er gratis bij. De muzikale omlijsting is in handen van de bekende zangeres Thisgirlslife (Ilona Snip), het eerste exemplaar wordt in ontvangst genomen door Wim van Til, oprichter van het Poëziecentrum Nederland.


Maandag, 19 september 1988:

Stella was er gisteren, toen we elkaar belden, heel zeker van dat ze 17 oktober komt. Dat is nog maar een maand. Die tijd kan me niet snel genoeg gaan.

Gistermiddag met Lupius naar Merz gewandeld. Ik was er in geen tijden geweest. Het was er aangenaam rustig. Ik heb het bij een cappuccino en twee Oud-Hoegaards gehouden, omdat het zaterdag bij Thijs nogal uit de hand is gelopen. We waren trivial pursuit aan het spelen met Richard, Gerrit en Herbert, toen Peter Bonte onverwacht voor de deur stond. Even later kwamen ook Wim en Vera. Toen werd het heel erg gezellig en vier uur in de ochtend. Zoveel had ik eigenlijk niet gedronken, maar ik kan op de een of andere manier niet goed meer tegen laat naar bed gaan.


Woensdag, 21 september 1988:

Ik zou vandaag op bezoek gaan bij Stientje Buddingh', maar toen ik in de Bankastraat aanbelde, deed Wiebe open en bleek zijn moeder met griep in bed te liggen. Gezegd dat ik haar beterschap wens en binnenkort zal bellen.

Een lieve brief van Stella bij de post en bericht van Hanneke en Geoffrey uit Amerika.


Vrijdag, 23 september 1988:

Ik kwam vanmiddag in de boekwinkel op de Reeweg Laura Jonker tegen, leerlinge uit de eerste klas waaraan ik in Hendrik-Ido-Ambacht lesgaf. Ik herkende haar onmiddellijk, zij aarzelde even, het is tenslotte veertien jaar geleden. Laura en haar onafscheidelijke vriendin Khadija Ben Chikhi. Ik associeer die twee met de beste jaren tot nu toe uit mijn onderwijsloopbaan. Ze was verbaasd dat ik haar naam direct wist, maar ze vermoedt natuurlijk niet hoeveel de brief voor me betekende die zij en Khadija aan hun 'oude meester' schreven toen ik pas van baan was veranderd en die vreselijke, eerste maanden op de mavo doormaakte. Ze vertelde dat ze in het Kasperspad woont en werkt bij de fysiotherapeut aan de Reeweg. We konden bij de kassa maar even praten, want er begon zich een rij te vormen en zij moest naar haar werk.


Foto: auteur


Verder van huis is verkrijgbaar via verkoop@liverse.nl, direct bij de auteur of te bestellen in de reguliere boekhandel.




Geen opmerkingen: