maandag, januari 07, 2013

Achterlijk


Om half zes 's morgens word ik wakker omdat er rotjes in de buurt worden afgestoken. 'Ach ja, het is vannacht 2013 geworden,' denk ik. Het zullen een paar stomdronken figuren zijn, of a-socialen. Ik ben niet van de verbieders, wel van de opvoeding en van een zekere matigheid. Ik zie zo'n ouderwets schandblok voor mij, van de pijptabaksreclame van Van Rossems Troost, en daarin die vuurwerkgooier, die wij een paar uur lang bestoken met eieren en rot fruit. Daarna komt alles uitgebreid op Youtube.

'Het lijkt Syrië wel,' schreef ik op Facebook, waarop een moralist antwoordde dat hier geen kogels om je oren vliegen. Ik geloof dat ze daar in Amsterdam-West anders over denken. Als je een vuurwerkbom in de buurt krijgt, waardoor de ruiten springen en de pannen van het dak vliegen, kom je een beetje in de buurt. Je zou maar naar Nederland zijn gevlucht voor het oorlogsgeweld in Joegoslavië en dagenlang dat knallen moeten aanhoren. Joegoslavië, u leest het goed. Ik ben geen liefhebber van al die Kleinstaterei die het resultaat is van het bloedvergieten op de Balkan, eind vorige eeuw. Van mij mag Joegoslavië weer in ere worden hersteld.

Ik draai mij om en slaap door tot acht uur. Dat is voor mij uitslapen. Het was een druk weekeinde. Op de 30e was ik te gast bij Met het oog op morgen. De uitzending was gewijd aan Cyprus. Mijn Afrodite en Europa is het recentste Nederlandstalige boek over de geschiedenis van Cyprus, maar ik was gevraagd om te komen praten over poëzie. Dat vond ik erg leuk, leuker dan het over de recente, vrij treurige, geschiedenis van het eiland te hebben. Die werd nu behandeld door een journaliste die niet erg diep groef en door een oud-Kamerlid van de VVD dat het ene vooroordeel op het andere stapelde, maar geen bliksem van de geschiedenis wist. Presentator John Jansen van Galen las na ons prettige gesprek tot besluit van de uitzending een gedicht voor van Jan Eijkelboom, waardoor de avond een dubbel Dordts accent kreeg.

John Jansen van Galen schreef ondermeer een goed boek over Suriname, Kapotte plantage. Het staat in het Schrijfhuis in de boekenkast. Ik zou het graag eens een keer met hem over geschiedenis hebben. De geschiedenis kwam de volgende ochtend aan bod, toen ik een uur lang te gast was in Goedemorgen Nederland, om over Griekenland te spreken. Er zijn mensen die geloven dat Cyprus voor een deel bij Griekenland hoort en voor een deel bij Turkije. Ik verbaas mij steeds weer over zoveel onwetendheid, zoals ik mij ook steeds weer verbaas dat iemand zo achterlijk kan zijn om om half zes 's morgens met rotjes te gooien.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: