donderdag, juni 19, 2014

Pseudoniem




Zal ik mij toch maar een pseudoniem aanmeten, vroeg ik mij onlangs af. Aanleiding waren enkele e-mails die ik ontving van een mevrouw uit een raadsfractie in Hoogezand-Sappemeer. Gericht aan Kees Klok. Een naamgenoot die in het hoge noorden optreedt als lokaal politicus. Ik vermoed dat de dame na de recente verkiezingen als nieuweling is toegetreden tot de raad en dat zij als onafhankelijke, geëmancipeerde vrouw niet om het e-mailadres van haar Kees Klok wilde vragen. 'Dat zoek ik zelf wel uit,' heeft zij wellicht gedacht, daarbij de rug rechtend, zodat haar borsten even de druk voelden van haar emancipatoire tuinbroek, die zo populair was in de jaren zeventig en waarvan een bepaald soort voorvechtster van vrouwenrechten zich nimmer heeft willen bevrijden. Zij vond niet haar Kees Klok, maar de kandidaat-president van de Republiek Dordrecht.

De tuinbroek, de geplette, bh-loze borsten, het rood gesausde stekelhaar en het onvermijdelijke pakje zware shag, achteloos tussen de tieten en het bovendeel van voornoemd kledingstuk. Ik droom er soms nog onrustig van. Er liepen nogal wat van die types rond op onze Pedagogische Akademie (in de jaren zeventig dwangmatig met een k gespeld). Als het aan de borreltafel te hard gaat, wil ik weleens roepen dat de tuinbroek aan de wieg heeft gestaan van de hedendaagse, van hysterische angsten, preutsheid en heksenwaan doordesemde samenleving. Dat is iets te gewaagd, maar de vraag blijft hoe het komt dat het stel veertigers dat nu in de politiek de dienst uitmaakt een cultuur van verbieden, verbieden, verbieden en van infantiele bedilzucht heeft geschapen. Mijn generatie moet iets fout hebben gedaan en misschien is dat toch een beetje begonnen bij de tuinbroek.

Nee ik ben niet tegen vrouwenemancipatie. Ik ben voor het homohuwelijk, voor abortus, voor het afschaffen van de opiumwet, voor naaktlopen op de Paasheuvel, voor een snelle blowjob in de bezemkast, voor roken en drinken op je zestiende, voor onbeperkte openingstijden, voor alle trossen los, voor de pil van Drion, maar tegen de tuinbroek. Ik hoop dat ik mij wat die mevrouw uit Hoogezand-Sappemeer betreft vergis. Je eigen Kees Klok met die andere verwisselen zonder dat je het door hebt, lijkt mij al erg genoeg.

©Kees Klok (Dordrecht)






Geen opmerkingen: