zondag, juni 08, 2014

Zeker weten




Dordrecht is soms net klein Parijs. Ik mag die vergelijking niet maken van sommige zure Dordtenaren. Van die types die mentaal zijn blijven steken in de tijd dat het infame saneringsplan werd uitgevoerd en er veel onherstelbare kaalslag was. Toen was Dordt de culturele lulhannes van Nederland, misschien wel van West-Europa. De toen bijna almachtige PvdA vond het allemaal geweldig, hoe meer braak hoe beter, maar gelukkig kwam de gemeenteraad, met burgemeester Van der Lee voorop, tot inkeer voor het hele centrum onherstelbaar werd verwoest.

Ik moest daar aan denken toen ik een artikel in De Dordtenaar las over het boek Van kaalslag tot nieuwbouw van Bert te Kiefte, dat onlangs is verschenen. Ik moest er ook aan denken toen ik bij vrienden was die op zes hoog aan de Spuiboulevard zijn gaan wonen. Zes hoog is mij veel te hoog, ik woon liever platvloers, maar het geeft wel ruim uitzicht op gene zijde: het gebouw waar ondermeer de ANWB in zit. Ik vond dat van de begane grond af al van een knersende lelijkheid, van bovenaf is het helemaal schrijnend. Het is beledigend, zo lelijk dat het is. Als de harde kern uit 010 hierheen komt voor FC Dordrecht - Feyenoord (3-2, maar dit terzijde), zou ik het toejuichen als de jongelui eerst even dat kreng slopen, voor ze vreedzaam in ons gemoedelijke stadion de wedstrijd komen zien.

Klein Parijs. Daaraan moest ik denken toen ik vrijdagavond tegen middernacht op het Scheffersplein zat. Wat begon als een winderige vlakte met een massa terrasstoelen en -tafels is uitgegroeid tot een aangenaam en sfeervol verlicht horecaplein. Klein Parijs. Er zijn meer plekken in de stad waar die gedachte bij mij opkomt. Vooral als het weer meewerkt. Vrienden, wijn, in niemendalletjes rondfladderende ranke, Dordtse nimfen en soms een echte beroemdheid, zoals vrijdagavond dichter Josse Kok, die over een paar dagen misschien wel de C. Buddingh' Prijs krijgt. Kees Buddingh' noemde zichzelf dan wel 'een Dordtse Chinees,' maar klein Parijs zou hem goed zijn bevallen. Zeker weten.

©Kees Klok


Foto: auteur


1 opmerking:

Ben Korzelius zei

Weer een zoete glimlach, na het lezen van je laatste verhaaltje over Klein Parijs....groet, Ben