maandag, mei 15, 2017

Winterkleren




Het was 28 februari. Ik zat nog op de mulo. Toch was het een onwaarschijnlijk mooie dag. De zon scheen, er woei nauwelijks wind en misschien was het wel twintig graden, al voelde het warmer aan. We liepen nog in onze winterkleren, maar op school gingen de ramen open. De leraar Frans, met het eeuwige stompje sigaar in zijn mondhoek, leek minder chagrijnig dan normaal. Van orde houden had hij weinig kaas gegeten, evenals de dominee. Bij Frans leerde je weinig, bij de dominee kreeg je weleens een mooi verhaal te horen. Soms redde dat de les. Als hij vertelde over David en Bathséba keek ik stiekem naar Marianne, de Bathséba van de klas, en gaf ik die David groot gelijk.

Op de terugweg naar huis kon de winterjas uit en ik herinner mij zelfs nog op ons balkon huiswerk te hebben gemaakt. Tot de zon achter de huizen verdween en de winter onstuitbaar terugkeerde.

De leraar Frans was de volgende dag weer even humeurig als altijd en de dominee zeurde over de tien geboden, terwijl wij op Jozef en de vrouw van Potifar hadden gehoopt. Wat een wijf was dat! Zoiets als de lerares Engels. Die zou niet zo heel veel later trouwen met de directeur, maar toen was het al nazomer en nog steeds slecht weer.


Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: