Achtendertig
jaar geleden, toen ik begon in het onderwijs, had ik het idee dat er
nog weleens naar leraren werd geluisterd als het om beleid ging.
Althans op plaatselijk niveau. Ik was snel van dat idee genezen, toen
de gemeente Dordrecht mijn school, mavo-Krispijn, opofferde in een
fusie die bedoeld was om het noodlijdende lbo (nu vmbo) te redden.
Dat dreigde ten onder te gaan aan een gebrek aan leerlingen en te
hoge kosten. Er kwam een scholengemeenschap voor mavo-lbo, waarvan de
wethouder voorspelde dat hij binnen drie jaar zou uitgroeien van
ongeveer zeshonderd naar een kleine duizend leerlingen. Niemand van
de leraren, de 'werkvloer,' geloofde er een woord van, maar de
wethouder en de in die jaren vergaand incompetente gemeenteraad,
waren in de ban van enkele overambitieuze ambtenaren van de afdeling
onderwijs. Beter wetende heren behept met wat je nu een tunnelvisie
zou noemen. Drie jaar later was het aantal leerlingen gedaald tot
onder de driehonderd en dreigde de ondergang. Al snel volgde een
nieuwe, door de gemeente afgedwongen, fusie, die ook geen succes werd
wat de redding van het lbo betreft, zodat er nog een paar keer werd
gefuseerd, met even weinig resultaat. Die fusies hebben veel docenten
en andere personeelsleden hun baan gekost of voor veel spanningen en
persoonlijk leed gezorgd.
Het
voorlopig eind van het liedje is het Stedelijk Dalton Lyceum (SDL),
nog de enige openbare middelbare school in Dordrecht. De gemeente
moest ondertussen een stapje terug doen, zodat de school nu wordt
bestuurd door een stichting. Men kan op het stadskantoor de handen in
onschuld wassen, als de boel onverhoopt failliet gaat. Het SDL is een
school waaraan goed en degelijk les wordt gegeven en waar aandacht is
voor andere zaken die voor de opgroeiende jeugd van belang zijn,
zoals cultuur en sport. In de jaren dat ik er werkte, heb ik met veel
plezier voor de klas gestaan. Toen Stella ziek werd en overleed, heb
ik buitengewoon veel steun gehad van leerlingen, collega's en de locatie-directie van de Overkampweg. De school was ook ruimhartig
met het verlof dat ik kreeg om Stella's dood te verwerken. Ik ben
daar nog steeds dankbaar voor en ik draag het SDL een warm hart toe,
maar of de organisatie ook goed wordt bestuurd, is de vraag.
Ondanks het
succes van de vwo- en havo-afdelingen, waaraan ook tweetalig
onderwijs wordt gegeven, verkeert het SDL in financiële problemen.
Door de molensteen van het vmbo. In de eerste plaats omdat het vmbo
(met name de praktische leerwegen) nog altijd niet populair is bij
ouders en leerlingen. Dat is een betreurenswaardige zaak, want de
maatschappij zal altijd behoefte hebben aan goede vaklieden en
daarvoor legt deze vorm van onderwijs een degelijk fundament. In de
tweede plaats omdat er een prachtig, maar duur schoolgebouw is
neergezet op het Leerpark. Dat het lbo/vmbo al decennia impopulair
is, valt het bestuur niet aan te rekenen. Dat daar nog steeds de
tunnelvisie uit de jaren '80 heerst wel, evenals dat kostbare gebouw.
In 1983 adviseerde de 'werkvloer' een samengaan van het lbo met het
mbo. Zo zou een logische leerlijn ontstaan en de kosten konden worden
gedrukt door een gezamenlijk gebruik van vaak dure faciliteiten. Die
weg lijkt in 2012 nog steeds de meest logische: een scheiding tussen
vmbo-t (het vroegere mavo), dat bij het SDL blijft, zodat het
financieel kan overleven, en de rest van het vmbo laten samengaan het
mbo. Zal het er van komen voordat het schip de wal keert?
©Kees
Klok
1 opmerking:
Ik vrees wat dit soort dingen betreft altijd het ergste, Kees. Ik heb het idee dat ministers, wethouders, besturen en schoolleidingen vaak geen idee hebben wat er werkelijk aan de hand is en al helemaal niet wat er gedaan met worden. Ambitieuze plannen waarvan elke docent die voor de klas staat al weet dat het geen goed idee is, maar dan wordt het toch ingevoerd. Onbegrijpelijk.
groetjes,
Een reactie posten