zondag, september 28, 2014

Feest




Verderop is het feest. Eerst allemaal toeterende auto's, nu trommels en een soort bombardon. Een Turkse bruiloft. De zon schijnt, het is vrijwel windstil. Op deze septemberdag is het weer even zomer. Ik wens het bruidspaar veel zon en feesten toe, er is al genoeg ellende, als je de krant moet geloven.

Iemand uit de straat klaagt, omdat het zondag is, maar als op zondag de winkels open mogen, mag er ook gefeest worden. Misschien was de bruiloft te Kana ook wel op zondag. Water in wijn veranderen, het is een van mijn liefhebberijen. Ik denk aan onze eigen bruiloft. Een bloedhete avond in Thessaloniki. Onze auto's toeterend door het stikdrukke centrum. Wij in de mercedes van neef Haris. Het feest was op de berg, boven de stad, bij het woud van Seïch-Sou. Het was er koeler, maar toch dreef ik in mijn trouwpak, dat ik dapper aanhield.

Er werd veel gedanst. Mijn moeder, zesenzeventig, deed volop mee. Ze was in haar jeugd danslerares. Mijn vader, twintig woorden Nieuwgrieks van de volksuniversiteit en mijn schoonvader, twintig woorden Frans van zijn school in Trapezounda, toen de sultan nog heerste, waren de hele avond druk met elkaar in gesprek. Het einde van het feest herinner ik mij niet. De warmte of de ouzo. Ik weet nog wel dat de mercedes ons thuisbracht.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: