vrijdag, maart 06, 2015

Overspel




Op 14 januari 1978 sloot het beroemde Dordtse café De Meierijsche Kar voorgoed de deuren. Op donderdagavonden was de Kar hét ontmoetingspunt van kunstzinnig en alternatief Dordrecht. Dan was het de avond van Sociëteit De Vrijheid, vernoemd naar zijn achttiende eeuwse, patriottische voorganger. Ook op andere dagen kwam ik er graag. Niet alleen om de sfeer, de Kar was een heerlijke, bruine kroeg met billijke prijzen, maar hij lag ook dicht bij mijn toenmalige woning in de Marcellus Schampersstraat. Als ik het eens te bont had gemaakt, hoefde ik maar de hoek om te slaan, vanwaar ik bij wijze van spreken van de Noordendijk kon rollen om dicht bij de voordeur te eindigen. Natuurlijk waren er andere cafés waar ik geregeld kwam (Visser, het Avontuur, Centre Ville (dat toen nog gewoon 's avonds open was), de Bombardon), maar de donderdagavonden in de Kar waren onovertroffen.

De redding van Dordt betekende de ondergang van de Kar en het belendende café Oscar Bakker. De dijk waarop ze stonden moest op deltahoogte worden gebracht en klaarblijkelijk was er geen andere oplossing dan sloop. Ik had het graag anders gezien. Er was in de jaren zestig al veel te veel in Dordrecht afgebroken, vanwege het Saneringsplan, waarvan ze de bedenkers alsnog, desnoods postuum, voor de rechter zouden moeten slepen. Helaas, de sloopkogel sloeg meedogenloos toe. Pleister op de wonde was de overname door 'ome' Leen van Ast, de waard van de Kar, van het schipperscafé op de hoek van de Noordendijk en de Noorderstraat. Dat werd De Vrijheid gedoopt. De sfeer van de Kar keerde er grotendeels terug, al zou het nooit meer worden zoals aan de Bleyenhoek.

Café De Vrijheid lag nog dichter bij huis dan de Kar. Het is jarenlang mijn stamkroeg gebleven, ook toen ik niet lang na het sluiten van De Meierijsche Kar met mijn toenmalige geliefde een flat op de Waag betrok. Dat was om de hoek bij Visser, dat altijd al een geliefde kroeg was. Het voelde weleens aan als overspel, wanneer ik tussen die twee moest kiezen. In de loop der jaren heeft Visser het pleit om allerlei redenen gewonnen. Dat neemt niet weg dat ik af en toe graag nog eens even vreemdga op de Noordendijk.


Foto: Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht


Geen opmerkingen: