dinsdag, november 08, 2016

Storm




Het kan op Skyros indrukwekkend waaien. Als het hoogzomer is, is dat aangenaam verkoelend. Het is ook handig als de was snel moet drogen. Moet je met de storm tegen in de brandende zon een lange, steile helling op, dan is het afzien. Daarom wissel ik mijn wandelingen weleens af met een taxiritje. Dat voelt een beetje als vroeger, wanneer we een uurtje spijbelden in poffertjessalon Visser. Het voelt ook wat aristocratisch. 'Een heer rijdt niet,' zei mijn jong gestorven studiemaatje Peerke vaak, 'een heer wordt gereden.'

Hij had meer gevleugelde woorden, al waren die niet altijd van hemzelf. Zo had hij het op bewolkte, druilerige zondagen vaak over 'de calvinistische doem' die over de stad hing. Dat had hij van Carmiggelt. Ik heb het, zonder mij dat te realiseren, weleens in een verhaal gebruikt. Ik heb er nooit een reactie op gehad. Wie van de schrijvende Simons (Vestdijk, Carmiggelt, Vinkenoog) wordt nog gelezen? Simon van het Reve wellicht, maar dat is een geval apart.

Een andere uitspraak van Peerke had eveneens betrekking op de zondag. Hij vond dat wij op zondagmiddagen recht hadden 'op een uurtje triest staren over de rivier.' We deden dat van achter de ramen van een café aan de haven, waarvan sommige medebezoekers alle aanleiding gaven tot droefenis. Toen een argeloze toerist eens per ongeluk een van hen aanstootte, hebben ze hem op een haar na doodgeslagen.

Ik weet niet of ze op Skyros weleens iemand bijna hebben doodgeslagen in een café. De boze wereld lijkt er ver weg. Ik hoop dat het nog lang zo mag blijven, terwijl ik met mijn kop in de wind een helling op zwoeg. Nog een paar meter, dan begint de prettige afdaling naar de bar van mijn hotel.

Foto: auteur



Geen opmerkingen: