maandag, november 14, 2016

Ambulante handel




'Ik heb broeken, schoenen, jasjes!' klinkt ineens een luide, metalen stem. Ik kijk over de rand van het balkon. Er komt een zeer bescheiden personenautootje aan. Stapvoets. Op de motorkap zit een luidspreker geschroefd, op het dak staan drie paar schoenen, op hun plaats gehouden door een draad. Aan de geopende achterklep bungelt een handvol klerenhangers met jasjes en broeken. Een groepje buurtbewoners komt het aanbod bekijken. Ik heb niets nodig en lees verder in mijn boek: De stamhouder. De opzienbarende en prachtig geschreven familiekroniek van Alexander Münninghoff. Als ik het uit heb, blijft het achter op Skyros, zodat Roos, de gastvrouw van hotel Achilleion het kan lezen. Geeft me een aanleiding om nog eens te komen: even mijn boek ophalen. Ook zonder die aanleiding kijk ik al voorzichtig uit naar mijn volgende retraite op dit eiland.

Wij hebben geen familiekroniek. Wel een familieboek, over de families Klok en Van der Klok, wat hetzelfde is, of liever was, tot een geboorteaangifte op een onoplettende ambtenaar stuitte. Het is een genealogie. De verhalen die in de familie de ronde doen, moeten nog worden opgetekend. Misschien gebeurt dat nog eens, maar wij hebben geen gravinnen in de familie. Wel een baron, maar dat is aan mijn moeders kant. Daar loopt ook een schout van 's-Gravendeel tussen de voorouders en de legendarische Betje Wolff, die er als jong meisje met een dominee vandoor ging. Die kant van de familie heeft zelfs geen familieboek. De verhalen die rondgaan, zijn er niet minder om.

De stamhouder begint bij de grootvader van de schrijver, een puissant rijke ondernemer. De eerste Klok in ons familieboek was matroos bij de admiraliteit van Amsterdam. Hij kneep er ergens in de jaren zestig van de achttiende eeuw tussenuit, waarop hij werd genoteerd als voortvluchtig crimineel. Sindsdien is het tussen de familie en Amsterdam nooit meer helemaal goedgekomen. Zijn verhaal zou een mooi begin van een familiekroniek kunnen zijn. Er lijkt werk aan de winkel, maar ik kan natuurlijk ook rustig hier op Skyros blijven en in de ambulante handel gaan.

Foto: auteur

Geen opmerkingen: