maandag, januari 22, 2018

Lullo's



Op de radio hoorde ik dat er vorig jaar 649 gevallen van vandalisme waren op het spoor en dat daar soms aanzienlijke vertragingen door ontstonden. Iemand die het weten kon had het over levensgevaarlijke toestanden. Ja, dank je de koekoek. Je zou maar een stuk surfplank, ook ergens aangetroffen op de rails, door het raam van je coupé krijgen. Nu zullen die 649 gevallen niet allemaal zijn gepleegd door 649 idioten, maar het is toch weer een aardig bewijs dat mijn grootvader gelijk had met zijn stelling dat er veel meer gekken buiten rondlopen dan dat er in de gestichten zitten. Want dat je, als je van alles op de rails sodemietert omdat, ja waarom eigenlijk? Wat kan de reden van zulk achterlijk gedrag zijn? Als je dus van alles op de rails sodemietert, zit het in je bovenkamer in ieder geval helemaal niet goed.

In wat voor bizar land, leven we toch? Dat ging even door mij heen. Ik stond al met de telefoon in mijn hand om er iets kwaads over te gaan roepen op Twitter. Toen bedacht ik dat van de pakweg zeventien miljoen inwoners van Nederland er minstens 17.999.351 geen troep op het spoor hadden geslingerd. Sommige dingen klinken erger dan ze zijn. 

Ik woon vlakbij het spoor. Zelfs dichtbij de gevaarlijkste spoorbocht van Nederland. Iedere nacht rijden daar treinen met het gruwelijkste gif voorbij. Ondertussen schrapt de NS de ene na de andere intercity. 'Dordrecht wordt een overstapstation,' decreteren de lullo's in Utrecht. Maar wel hullie hun gif door onze stad jagen! Soms heb ik zin om een surfplank te kopen en die op het spoor te leggen, maar dan ben ik natuurlijk net een van de weinige sukkels die wordt gepakt, zoals ik ook altijd met wildplassen de sjaak ben.

Ik woon in een stad zonder openbare toiletten. Dat is leuk als je op waterkoude winteravonden naar huis loopt vanuit het centrum. Wie Dordrecht kent weet hoe kroegarm het in sommige buurten is. De mensen van Toezicht, een soort namaakpolitie, die je veel te weinig ziet als er weer volop wordt gefietst in de wandelstraten in het centrum, zijn altijd in de buurt als je snel even op een incourante tijd om de hoek van een brandgang uit de broek bent. Het zijn wel vriendelijke mensen, je mag rustig afknijpen voor je je bon krijgt uitgereikt. Soms lijken dingen erger dan ze zijn.


Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: