woensdag, maart 21, 2018

Reisbrief (3)




Lieve Stella,

Het was gisteren een heerlijk milde lentedag. Ideaal om de colleges te bekijken. Dat hebben we dan ook uitgebreid gedaan. Gelukkig maar, want nu valt er natte sneeuw en is de winter terug. Als je het hotel uitstapt en links aanhoudt, ben je binnen vijf minuten in het centrum van de academische wereld.

We hadden niet alleen geluk met het weer, ook alle colleges waren open, zelfs Trinity, dat naar verluidt moeilijk is te bezoeken. We hebben de spectaculaire kapel gezien uit de tijd van de overvrome Henry VI. Een prachtig staaltje van late gotiek. Dat een religie zoveel moois tot stand kan brengen, blijft verbazen, maar gelukkig heeft zij ook veel onheil gesticht, anders kwam het kosmisch evenwicht in gevaar.

In een aantal colleges mag je alleen over het gras lopen als je fellow van dat college bent. Een curieuze traditie. De universiteit hecht sterk aan tradities en hiërarchische verhoudingen. Je kunt de universitaire graad zien aan iemands toga en ook of je cum laude bent afgestudeerd of niet. Trinity College deelt woonruimte toe op grond van studieprestaties. Ik hoor het verontwaardigde geroep al, als Nederlandse universiteiten dat ook zouden doen, vooral van de zesjesverzamelaars. Ik ben wel een beetje beducht voor tradities, voor je het weet heb je een samenleving als de Griekse, met die verstikkende invloed van de kerk. Aan de andere kant kunnen tradities de band met het verleden levend houden. Je moet dus oppassen het kind niet met het badwater weg te gooien, zoals allerlei activistische schreeuwers in Nederland willen. Ik moet de laatste tijd veel denken aan een uitspraak van C. Buddingh', ooit gedaan in zijn dagboek Een mooie tijd om later te worden (pagina 62): 'In iedere buiten-parlementaire actie schuilt een kiem van fascisme.' Buiten-parlementaire actie, zo noemden we het activisme in de vorige eeuw.

Jeanines eigen college heeft enkele fraaie tuinen waar je wel over het gras mag lopen. Toen we daar 'een wijle vertoefden' dacht ik dat al dat deeltijdstuderen van mij wel mooi en aardig was en een koopje voor de staat, maar dat ik het toch prachtig zou hebben gevonden om een tijdje aan zo'n college te verblijven. Een niet te hiërarchisch natuurlijk, daar kan ik als Hollander niet goed tegen, maar toch. Dat je zoiets pas op je zesenzestigste bedenkt. Ik heb er natuurlijk wel een beetje aan gesnoven toen ik bij de Dickens-conferenties was in Portsmouth en Bristol en vooral toen wij samen aan de University of Minnesota verbleven, maar ja, de campus daar kun je met geen mogelijkheid vergelijken met Cambridge. Wel Ivy League, maar geen Harvard, architectonisch gezien dan.

Bij de boekhandel van Waterstone heb ik The Silk Roads van Peter Frankopan voor Jeanine gekocht. Daarna zijn we naar de befaamde pub The Eagle gegaan, waar we langdurig hebben zitten praten over haar promotie-onderzoek in het bijzonder en het vak geschiedenis in het algemeen. Pas tweeëntwintig en dan al bezig met zo'n onderneming, ik heb daar enorme bewondering voor.

Tijdens onze college tour herkende ik wel het een en ander, zoals Pembroke College. Weet je nog dat we de auto ergens parkeerden en op zoek gingen naar een bed and breakfast? Het eerste college dat we passeerden was Pembroke. We besloten de portier te vragen of hij iets wist. Niet geschoten enzovoorts. Hij wist iets en zo kwamen we terecht bij een aardige mevrouw in de buurt. Pembroke is het eerste college dat je tegenkomt als je van het hotel naar het centrum loopt, dus we moeten in dezelfde buurt hebben gelogeerd waar ik nu zit.

Ergens in het verleden heeft Dordrecht de boot gemist wat betreft het stichten van een universiteit. Dat is jammer, heel jammer, want een universiteit en studenten zijn het zout in de pap voor de cultuur en levendigheid van een stad. Hoe het zo is gekomen, weet ik niet. In de 17e eeuw kreeg de Latijnse School de status van Illustere, een soort semi-universitair niveau. Later werd dat het Johan de Witt-gymnasium. Het is mooi om het oudste gymnasium van Nederland te hebben, maar de Illustere School had natuurlijk moeten uitgroeien tot de Universiteit van Dordrecht.


(wordt vervolgd)

Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: