maandag, augustus 05, 2019

Tja, de media......



Tja, de media..... Ik heb er regelmatig mee te maken gehad in de tijd dat in Nederland nog enige interesse bestond voor de toestanden in Griekenland. Regelmatig werd ik gebeld door actualiteitenprogramma's voor commentaar. Vaak een radioprogramma, een enkele keer de televisie. Niet zelden kreeg ik dan iemand van een redactie aan de lijn die van de zaak nauwelijks iets afwist, alsof Google nog moest worden uitgevonden, of bevooroordeelde vragen stelde. De bedoeling was dat ik die bevestigend beantwoordde. Dat deed ik niet. Soms was daarmee de kous af, een andere keer kwam ik toch in de uitzending. Dan bleek regelmatig dat de presentatoren even slecht geïnformeerd of even bevooroordeeld waren als de redactie. Tja, de media.... Er waren enkele gunstige uitzonderingen, met het programma Met het oog op morgen op kop. Altijd een goede voorbereiding en presentatoren die wisten waarover ze het hadden.

Waarom deze klaagzang? Omdat het vanmorgen in het Radio 1-journaal over Cyprus ging. Dat gaat Nederland vragen om immigranten, die via Turkije op het eiland zijn beland, op te nemen. Er werd weer onbekommerd over 'het Turkse deel' en 'het Griekse deel' van Cyprus gesproken. Alsof het provincies van Turkije en Griekenland zouden zijn. Hooguit kun je zeggen dat sinds 1974 sprake is van een deel waar in meerderheid Turks en een deel waar in meerderheid Grieks wordt gesproken. Dat is iets heel anders, of Vlaanderen moest het 'Nederlandse deel' van België zijn.

Hoe vaak heb ik in de media, tja, de media...., niet uitgelegd dat het verkeerd is te spreken van een 'Grieks' en een 'Turks deel'? Sinds 20 juli 1974 is het noorden van de onafhankelijke republiek Cyprus (sinds 2004 lid van de EU) bezet door Turkije. De achtergronden daarvan kunt u lezen in mijn boek Afrodite en Europa. Na de invasie werden Grieks sprekende Cyprioten uit het noorden verdreven. De meeste Turks sprekende Cyprioten trokken, in veel gevallen ook onder dwang, naar het noorden, waar enkele jaren later de 'Turkse Republiek van Noord-Cyprus' werd uitgeroepen. Een staat die alleen door de bezetter wordt erkend. In talloze VN-resoluties werd de bezetting veroordeeld (er is ook een VN vredesmacht op Cyprus gelegerd), maar zij gaat al 45 jaar door. De achtergronden daarvan leg ik eveneens uit in mijn boek, maar tja, de media..... hebben al te weinig tijd om bij Google te kijken, dus dat boekje lezen zal er wel helemaal niet bij zijn en Cyprus zal zo verdeeld blijven in een 'Turks deel' en een 'Grieks deel.'


Geen opmerkingen: