Het is een
mooie dag. Dat zie je aan de schaduwen van de bomen en aan het open
dak van de auto. Zo'n onderschriftloze foto geeft te denken. De
feiten zijn duidelijk: naakt meisje met laarsjes leunt tegen een
sportwagen uit de jaren vijftig. De zon schijnt, de bomen zijn vol in
blad. Over het verhaal achter de foto kunnen we eindeloos speculeren.
Hoe rijker de fantasie, hoe mooier het verhaal. Zo kan een kiekje om
een vriendje te plezieren uitgroeien tot een ongehoord drama.
Andersom kan dat ongehoorde drama geheel onopgemerkt blijven achter
wat wij houden voor een leuk plaatje voor een ondeugende kalender.
Het is net de geschiedschrijving. Daar wordt ook heel wat gegoocheld
met feiten.
Ik ben
opgegroeid met de zwartwit fotografie. Mijn eerste kleurenfoto's
maakte ik pas in de late jaren zeventig en dan nog sporadisch, want
zwartwit foto's kon ik zelf afdrukken en kleur was duur. Op mijn
weblog schreef ik een serie verhalen over mijn schooljaren. Die serie
noemde ik De zwart-witte jaren.
In die tijd hadden we thuis een leesmap, waarin een tijdschrift zat
dat De Lach heette.
Daarin stonden foto's van meisjes in badpak en bikini. Alles wat van
enig belang was voor een ontluikende puber werd fors bedekt gehouden.
Het waren de jaren voor Phil Bloom. Joop Wilhelmus was nog een gewone
Dordtse vetkuif op een brommer. Wij moesten het met die kuise dames
doen, al het gepoch in het fietsenhok van de school ten spijt.
Er broeide
wel iets aan de vooravond van de seksuele revolutie, maar de vrijwel
niets verhullende decolletés waarop sommige middelbare schoolmeisjes
hun klasgenoten en leraren tegenwoordig trakteren, waren nog
ongekend. Het eerste minirokje dat op school verscheen veroorzaakte
een sensatie. De directie begon een achterhoedegevecht. Het naar huis
sturen werd al snel door de ouders niet meer gepikt. Zij braken ook
het verzet tegen lang haar, witte spijkerpakken en bloemetjesbroeken.
Begrijp mij niet verkeerd, ze vonden dat vaak even verwerpelijk als
de directie, maar toch werd die niet getolereerd op een terrein dat
zij als het hunne beschouwden. De school werd er wel een stuk
vrolijker van. De leraar Duits maakte er al snel een gewoonte van om
het bord omhoog te schuiven als een kortgerokt meisje aan de beurt
was om iets op te schrijven. 'Helemaal bovenaan,' zei hij dan, 'zo
hoog mogelijk.' Soms zag je hem tevreden in zijn handen wrijven. Zo'n
man die thuis stiekem in De Lach
keek en die schielijk wegstopte als zijn vrouw terugkwam van de
kapper, met haar nieuwe permanentje.
©Kees
Klok
Geen opmerkingen:
Een reactie posten