vrijdag, augustus 07, 2015

Nummers




Ik ben hopeloos in het onthouden van namen. Heb ik van kinds af aan al gehad. Zoiets is niet handig als je veel onder de mensen komt en zeker niet als je in het onderwijs werkt, wat ik een tijdje heb gedaan. Ik behielp mij met een plattegrond van de klas, waarop ik alle namen invulde, maar ik was voor een zekere mate van vrijheid-blijheid en dat betekende dat de leerlingen na enige tijd mochten gaan zitten waar ze wilden. Dan riep ik Mien tegen Kimberley en Henkie tegen Wesley. 'Ze moesten jullie een nummer geven,' mopperde ik als er protesten kwamen, 'die kan ik wél onthouden.'

In de jaren 1968-1970, net na de late middeleeuwen, vree ik met een meisje uit een gehucht nabij Liverpool. Ik ken nog steeds haar telefoonnummer uit het hoofd: 00443272071. Een oud nummer, want later heeft de Britse telefoondienst haar aansluitingen met een hele reeks cijfers uitgebreid, dus bellen is zinloos.

Het geheugen is een mysterieus en buitengewoon onbetrouwbaar fenomeen. Een paar jaar geleden werd ik heftig omhelsd door een oud-leerlinge, die mij na jaren op straat tegenkwam. Een heel verhaal: geëmigreerd, gepromoveerd, aan de zwier met een verkeerde man, maar toch weer op de pootjes terechtgekomen en van haar schreden teruggekeerd. Nadat ze was uitverteld en afscheid had genomen, vroeg ik mij af met wie ik in 's hemelsnaam nu weer had staan praten. Een naam vragen doe ik zelden, dat is mijn eer te na. Ik herinnerde mij nog wel de plaats waar ze meestal zat in VWO 6, dat ik haar buitengewoon aantrekkelijk vond en weleens de pest in had dat ik vanwege de professionaliteit en de wet mijn handen thuis moest houden. De omhelzing kwam een beetje te laat, maar daaraan wen je als je op zekere, gevorderde leeftijd raakt.


Foto: auteur


Geen opmerkingen: