zondag, februari 26, 2023

Verder van huis (6)





Op zondag 12 maart 2023 om 16.00u wordt deel VIII van mijn serie literaire dagboeken gepresenteerd in Visser's Poffertjes, Groenmarkt 9 in Dordrecht. De titel van het boek luidt 'Verder van huis. Literair dagboek 1987-1988'. Het wordt gepubliceerd door Uitgeverij Liverse. Voor het zover is, zullen er, uiteraard onregelmatig, want je moet de spanning erin houden, enkele korte voorpublicaties op dit weblog verschijnen.


Vrijdag, 25 december 1987:

Het is weer zo'n allejezus sombere, loodgrijze dag. Als dat de hele Kerst zo blijft zijn we mooi klaar. Het is wel een overgang voor Stella, van het zonnige Griekenland naar dit rotklimaat, al wist ze wat ze kon verwachten. Ze heeft na haar afstuderen een jaar in Londen gewoond. Veel zin om de deur uit te gaan hebben we niet. Ik zou nu niet graag alleen thuis zitten, maar met zijn tweeën is dat heel anders en de kerstboom met al die lichtjes brengt extra gezelligheid.

Voor Stella staat al helemaal vast dat we gaan trouwen. Ik weet niet of dat niet een wat al te vlotte conclusie is, maar ik vind het eigenlijk wel best. Ze is lief, knap, zorgzaam, buitengewoon slim en bovendien een groot liefhebster van poëzie. We moeten alleen een oplossing voor de afstand vinden, maar daaraan wordt gewerkt.


Zaterdag, 26 december 1987:

Stella is heel anders dan mijn voorgaande vriendinnen. Veel keuriger zal ik maar zeggen, in de zin van dat ze stijl heeft en elegantie waardeert, meer een mevrouw dan bijvoorbeeld Marion, die altijd in rafelige t-shirts liep en oude spijkerbroeken. Vanuit ons gezichtspunt is ze ouderwetser opgevoed, traditioneler is misschien het goede woord, al heeft dat jaar in Engeland haar goed gedaan, en behoort ze in Griekenland zeker tot de modern denkende, geëmancipeerde vrouwen, een kolossaal verschil met de opvattingen van haar moeder, die bovendien geheel in de Heere is en Stella absoluut niet. Ik begrijp dat haar vader ook weinig van het geloof moet hebben.

We vullen elkaar goed aan: zij vrij stil, ik soms praatziek, zij gematigd met alcohol, ik een stevige drinker, zij degelijk in huishouding en kleding, ik meer een flodder. Wat we delen, bijvoorbeeld, is de belangstelling voor wetenschap, kunst en literatuur. Zij heeft als bijvak op de universiteit kunstgeschiedenis gedaan, zoals ik bij mijn MO. Heerlijk om 's morgens naast elkaar wakker te worden en dan nog even te proeven van de lusten des vleezes. Ze heeft het alleen een beetje moeilijk met de kou. Ook in huis. De kachels moeten hoger dan normaal. Als we trouwen en ze komt hier wonen, moet er centrale verwarming komen en kunnen we niet met het nogal primitieve douchehok volstaan. Dan maken we van de kleine voorkamer, nu de doka, een badkamer.


Foto: Archief Kees Klok


Verder van huis is vanaf nu te reserven via verkoop@liverse.nl




Geen opmerkingen: