In zijn
brieven schrijft Willem Walraven (1887-1943) regelmatig: 'Niemand
wandelt ongestraft onder de palmen.' Ik moet daar aan denken omdat ik
zie dat ik zelf bijna onder de palmen zit. Bij café Ianthos in de
25e Maart-straat, waar ik weleens eerder ben geweest met de dichter
Thanasis Georgiadis. Toen werden we bediend door twee beeldschone
meisjes. Er loopt nu een andere juffrouw. Ook erg mooi. Thessaloniki
is beroemd om haar vrouwelijk schoon. Niet voor niets zochten veel
Byzantijnse keizers een bruid binnen haar muren. Ik kom zelden in
deze buurt, die al gauw een mijl of drie buiten de oostelijke
stadspoort ligt. Ware het niet dat de stadspoorten al lang geleden
zijn opgeofferd aan de moderniteit. Evenals de tram en de
bootverbindingen met de omliggende kustplaatsen. Niks geen
boottochtjes meer naar het strand van Agia Triada of van Epanomi,
zoals in de dagen dat Stella jong was. Wie geen auto bezit mag zijn
leven wagen in een taxi, of in een doorgaans overvolle en
stikbenauwde stadsbus stappen. Lekker aanschurken tegen zwetende
medepassagiers. Ze hebben wel airco, die bussen, maar er rijdt altijd
een handvol onnozelen mee die de ramen openzetten, waardoor de
luchtkoeling niet meer werkt.
De palmen
zijn mooi, maar moderniteit leidt niet zelden tot lelijke gebouwen en
ongemak. Het openbaar vervoer werd in de jaren zestig onder de vlag
van de vooruitgang door een stel kortzichtige stadsbestuurders
overgelaten aan aan het inmiddels geheel inadequate systeem van
buslijnen. Daardoor is de auto mateloos populair, waardoor het
stadscentrum volledig is volgeslibd met blik, dat uit noodzaak of uit
een gebrek aan sociaal besef, kiest u maar, op de trottoirs en dubbel
of tweedubbel wordt geparkeerd. Als invalide heb je met je rollator
of rolstoel in Thessaloniki niets te zoeken, want een valide
wandelaar kan vaak al niet tussen de, op nauwelijks een centimeter
van elkaar neergezette, auto's door. De sinds diezelfde jaren zestig
uit de grond geschoten nieuwbouw is meestal niet om aan te zien.
Thessaloniki is in een paar decennia onvoorstelbaar gegroeid. Het is
een plofstad geworden. Zonder tram en zonder metro. Aan die metro
wordt gewerkt. Naar het zich laat aanzien met grote tussenpozen. Hij
zou in 2010 gereed zijn. Het zou mij niets verbazen als het 2020
wordt, vooral nu het rijk op zwart zaad zit.
©Kees
Klok
Geen opmerkingen:
Een reactie posten