vrijdag, januari 29, 2016

Pem



Gedichtendag. Ik zit in het lunchcafé van DOOR, de 'creatieve broedplaats' in het hart van mijn stad. Ik heb langs de rand van het eiland gewandeld. In mijn rugzak de dichtbundel Het licht van Attika van Pem Sluijter. Zij overleed twee maanden voor Jan Eijkelboom, die ook op latere leeftijd debuteerde. Ik kwam hem regelmatig tegen. Hij wandelde ook vaak door de stad, waarmee wij vergroeiden na de onrust van de puberjaren.

Omdat ik binnenkort op reis ga, bak ik zelf geen brood, maar haal het bij Nobel in de Grotekerksbuurt. Ik vind daar Dordrecht uit de tijd van mijn overgrootvader. Hij had een kroeg in dezelfde straat, al heet het daar Wijnstraat. Tussenin heet het Groenmarkt. Daar trof ik Jan Eijkelboom vaak bij Visser.

Terwijl ik op mijn beurt wacht, zie ik in gedachten mijn overgrootvader binnenstappen. Ik ken hem alleen van foto's en familieverhalen. Zoals ik Pem Sluijter alleen ken van haar gedichten. Ze debuteerde op haar achtenvijftigste en liet een klein, tintelend oeuvre na, ondermeer het gedicht Tegen het licht en tegen het water. Ik denk er steeds aan terwijl ik mijn wandeling voortzet. Zij schrijft:

....... Zijn vrouw herkent
op televisie in de brokken puin
de keuken van haar tante

en:

De eerste nachten laten
nadrukkelijk stilte als schoten
vallen die hen wakker houdt.



Foto: auteur

Kijk ook eens even hier.


Geen opmerkingen: