maandag, juni 29, 2015

Steeds een nieuw verhaal




Omdat Visser wegens vakantie gesloten is, zitten we met enige regelmaat op het terras van Stadcafé Rijke op het Scheffersplein. Het kan er weleens hinderlijk waaien, maar daar kan de kroegbaas niets aan doen. Bij Visser heb je minder last van de wind, maar daar is het gesneuvelde zonnescherm nog niet vervangen, zodat ik er pas na vieren kan zitten, als de koperen ploert achter de huizen is verdwenen. De koperen ploert, ik meen mij te herinneren dat dat een uitdrukking is die in 'ons Indië' werd gebezigd. 'Ons Indië', hoewel ik twee jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië ben geboren, was die term in mijn schooljaren nog gemeengoed.

Iedere keer als wij bij Rijke zitten, verschijnt er rond half vijf, vijf uur een meneer in een journalistenvest, die uitgebreid begint te fotograferen, of te filmen, dat weet ik niet, maar hij is altijd minstens een kwartier in de weer, altijd op dezelfde plaats en altijd knippend, of filmend in dezelfde richting. Dat suggereert een verhaal. Wie is die meneer en waarom zijn fascinatie met die plek? Zaterdagmiddag verscheen hij zelfs twee keer om zijn kunstje te doen. Is het een medewerker van de AIVD, die een potentieel broeinest van kwaad in de gaten houdt? Is het een kunstenaar die bezig is aan een serie foto's of films voor een of ander project? Gaat het om loslopende jongedames in zomerkledij? Is het een bezigheidstherapie om obsessies uit te bannen?

Ik kan natuurlijk op hem afstappen en vragen waarom hij daar iedere dag met zijn camera staat te zwaaien, maar wil ik het antwoord wel horen? Ik laat hem liever telkens een andere rol spelen in steeds een nieuw verhaal.

Foto: Kees Klok




Geen opmerkingen: