vrijdag, juni 19, 2015

Mooi-weer-filmer




Ik film het kunst- en cultuurprogramma van het lokale radiostation Drechtstad FM. Vandaag vanuit galerie De Compagnie aan de Dordtse Kuipershaven. We worden omringd door tekeningen van vier kunstenaars: Otto Dicke, Bouke IJlstra, Rein Dool en Led Brand. Mooi werk van alle vier, maar dat van Dicke vind ik het allermooist. Ik maak opnames van de voorbereiding van het programma: de technicus die snoeren en stekkers controleert, de presentatoren van dienst die overleggen met de regisseuse. Via Cultura is een goed programma, informatief en interessant. Een uur vind ik te kort, het zou twee uur moeten, maar dat kost geld.

Na afloop gaat iedereen ergens wat drinken. Ik ga niet mee. Buiten is het guur geworden, de herfstavond van 18 juni 2015. Ik ben te dun gekleed en niet in de stemming. Ik heb deze week trouwens al genoeg gedronken. Op de fiets naar huis vervloek ik het klimaat, al is dat even zinloos als treuren om een onbeantwoorde liefde.

Thuis laad ik het filmmateriaal in de computer en ga monteren. Ik moet een half uur film terugbrengen tot een minuut of zes. De menselijke spanningsboog is al kort genoeg. Buiten begint het hevig te regenen. Ik prijs mij gelukkig dat ik thuis ben. Ik ben in de aard een mooi-weer-filmer, ik kan daarom liever eerst gaan slapen.

Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: