Hij laat een ei vallen. Het spat uit elkaar op de keukenvloer. Daarna breekt het lusje van een theedoek. 'O', mompelt hij, 'wordt het zo'n dag'. Hij praat de laatste tijd meer in zichzelf. Hij dweilt de vloer en terwijl die opdroogt, repareert hij het lusje. Hij zat een blauwe maandag bij de padvinderij. Zo kort als het duurde, heeft hij daar toch een paar handige dingen geleerd: een knoop aanzetten, een ei bakken, knopen leggen in een touw. Het clubhuis zat in een oud pakhuis aan de haven. Dat is later tot luxe appartementen verbouwd.
In Griekenland en op Cyprus is het Eerste Paasdag. Drie van de vier keer vieren ze het sprookje daar op een andere datum dan de rooms-katholieken en protestanten. Dat komt door een ruzie uit 1054. Toen kregen de paus in Rome en de patriarch in Constantinopel het met elkaar aan de stok over enige theologische haarkloverijen en vooral over wie eigenlijk de baas was over de christenheid. Elkaar de tent uit vechten, daar waren de volgelingen van de barmhartige woestijngod goed in.
Hij herinnert zich een Paasfeest, samen met zijn vrouw, op Cyprus. Op zaterdag een processie met een muziekcorps van het leger voorop en daarna twee dagen met veel, heel veel eten en drank. Zivania noemen ze de tsipouro op Cyprus.
Foto: auteur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten